Weekend tur til Sønderborg

Som det er en del roere bekendt, var der fredag til søndag en rotur fra Nykøbing S. til Holbæk og retur. Den bliver der nok berettet om på dette sted også.

Da deltagerantallet til den tur ikke passede til antallet af pladser i bådene, blev 3 roere enige om at foretage en tur til Sønderborg ugen før og forsøge at lave stuntet, at ro Als rundt på 2 dage. En tur på ca. 85 km. med en førstedag på godt 60 km.

I lang tid op til lørdag d. 24. august, var vi rigtig gode venner med vejrudsigterne, nemlig 3-6 m. sek. fra syd-øst. Meget fint, så kunne vi gå syd om Als og ro 30-40 km. i medsø, høj sol og varme!

Vejrudsigter er dog ikke altid, som vi ønsker dem og slet ikke, hvad de giver sig ud for dage i forvejen! Så efter en tidlig kl. 6 afgang fra Ringsted, lørdag morgen, måtte vi allerede i bilen på vej derned konstatere, at vi ikke kunne gennemføre vores stunt, men tage plan B i brug i stedet, nemlig at gå i læ i Alssund mod Nordborg og hjem samme dag til Sønderborg. Så kunne vi også spare båden (og os!) for den ekstra belastning af alt vores grej!

Alssund var smuk og stille og i læ for østenvinden, der  allerede luftede 8 m. sek. med op til 12 i stødene! Efter at have beundret kopien af Nydam-båden fra søsiden, kom vi ud i Augustenborg Fjord, hvor østenvinden havde frit spil. Vi erkendte hurtigt, at vi nok kunne komme til Nordborg Roklub, men nok ikke komme hjem igen samme dag til vores mad, tøj og  køjer i Sønderborg Roklub!

Plan C blev så hevet frem . Den gik ud på at tage den hårde tørn til Augustenborg Roklub i krap modsø, lave et ophold der og se lidt på slottet, roklubben og byen. For at klare det, måtte vi dog søge læ på en strand ved Osbæk og få tanket lidt proviant, inden turen gik de sidste km. til Augustenborg. Selv om vi var skuffede over turændringerne, viste det sig dog at være en fin oplevelse:  En hyggelig roklub, hvor der nærmest var velkomstkomite  i skikkelse af en nydelig yngre dame, som kunne sætte os i forbindelse med formand, der gav kode til klubben, så vi kunne vende tilbage efter en tur i byen og til slottet. I byen  blev vi så nødt til at spise en kæmpe is for at kunne klare strabadserne retur til Sønderborg! Det forekommer mig, at jeg på de sejlskibe der nød den meget kraftige vind, fornemmede en vis hovedrysten over de vanvittige mennesker, der befandt sig i den ”bette” jolle på åben sø!!!!

Nå, men vi nåede velbeholdent, om end lidt slidte, til Sønderborg og en god gang chilli con carne kreeret af skibskokken Torben Steenfeldt, tilsat et par slavebajere, for øvrigt doneret af Tommys arbejdskammerat, Carsten, som for øvrigt dannede modtagelse, da vi ankom om morgenen til Roklubben. Tommy havde ikke nævnt, at han dukkede op med en pose slavebajere, så jeg troede, det var almindelig fremgangsmåde i Sønderborg at modtage udenbys roere på den måde? Til gengæld var den officielle repræsentant, da han ankom lidt senere, noget forbavset over at der allerede var øl på bordet! De blev for øvrigt heller ikke drukket om morgenen, men jeg kom vist nok til at skylde Tommy nogle øl, da regnskabet skulle gøres op? For at hævne os på Tommys finte om morgenen trak jeg så hans  bedste Ripasso op til aftensmaden, mens han snakkede i tlf.  Han påstod i øvrigt, at han var kommet til at tage den med ved en  fejltagelse? Og så ville han ikke engang have den tomme flaske med hjem!

Køjepladserne befandt sig i Kondirummet. Dem fandt vi ved 24-tiden, og derfra gik det helt fint: Torben og jeg snorkede, mens Tommy talte i søvne, så det var da godt, der ikke kom nogen for at træne!!!!!!

Næste dag var vejrsituationen den samme, men vi var enige om, ikke at gentage turen nordpå. Vi gik derfor mod østsydøst for at finde den 5. roklub på Als, nemlig Høruphav. Også her sloges vi lidt med bølger, modsø og hovedrystende sejlere, samtidig med at vi fra søsiden kunne iagttage et smukt landskab, som jo søndag var præget af Sønderborg Slot, Idrætshøjskolen,  Dybbøl Mølle og Broager Kirke samt nogle smukke skrænter/klinter det meste af vejen til en rar lille ro-/kajakklub i Høruphav. Her spiste vi frokost omgivet af ivrige hvepse, et ”hav” af sejlbåde og en strid vind, der heldigvis var med os hjem til rengøring og nedpakning, samt en laaaaaang hjemtur med en sikker kaptajn ved roret!

På trods af de noget ændrede planer undervejs, noget roere jo er vant til, så var vi en god weekends oplevelser rigere og alle tre enige om, at der er rige muligheder til endnu en tur i området. For eksempel mangler hele den smukke Flensborg Fjord. En mulighed vi også overvejede, men vejret umuliggjorde også den plan.

Og alle disse gode oplevelser på trods af at vi ”kun” nåede 64 km. og ikke de 85 som planlagt!!!!!!

Mange ro hilsener

Tommy, Torben St. og Kurt