Åbent hus i den 22/5 – Kom og prøv at ro

Uanset om du har lyst til at afprøve roning i kajak, robåd eller kaproningsbåd, har du nu mulighed for at prøve at ro i Ringsted Ro- og Kajakklubs forskellige bådtyper. Alle er velkomne til at komme og prøve – både unge og voksne, eller tag hele familien med.

Klubben stiller både til rådighed for alle.

Som kajakroer kan du båd prøve en god og sikker båd, som passer til din størrelse og vægt, og er du lidt erfaren, eller bare ikke så bange for vand, kan du prøve de lettere og smallere kajakker, som benyttes til konkurrencer.
Det er også muligt at lære de såkaldte grønlænder vendinger med kajakken, dog næppe på én dag. Som kajakroer er du oftest alene i båden og kan helt selv bestemme tempoet.

Som roer i de lange smalle robåde er tilbuddet endnu mere varieret. De helt uerfarne eller dem som hellere vil ro langture i mere roligt tempo kan gøre brug af klubbens fine inriggere som er en meget stabil og godmodig bådtype.

Der er også mulighed for at komme ud de lidt mere levende ”gig-både”, hvor man ror med to årer, og hvor det går en del stærkere. Klubben har gig-både to 2, 3 eller 4 roere, og med 4 roere er der altså i alt 8 årer at hold styr på, og som kan give båden en betydelig fart.

Er man trænet og måske vil deltage i konkurrencer, så er tilbuddet sculler-klassen. En sculler er en ultra let kaproningsbåd, som er meget hurtig og svær at balancere. Klubben har scullere, som kan bruges til undervisningsbrug, og som kan stabiliseres, indtil man har lært teknikken.

Uanset om man vælger kajak eller robåd, så er den motionsmæssig værdi meget høj, og der er ingen ekstrem belastning af udsatte dele af kroppen eller muskelgrupper, som der er ved langt de fleste andre sportsgrene. Roning er meget sund træning for kondition, bevægelighed, smidighed og for de store muskler i ben, mave og overarme/skuldre.

Klubben har en lang række fælles aktiviteter året igennem, men hovedformålet er sund motion på vandet. Klubben har i øvrigt sit eget motionscenter for medlemmerne med bl.a. fire ergometre, kondicykler og vægttræningsudstyr..Vi har aktiviteter for både individualister og for teams, enten som motionister eller som konkurrenceudøvere, hvor der skal præsteres en høj grad af samarbejde for at bringe en kaproningsbåd til resultater.

Hvor og hvornår skal jeg møde
Søndagen 22. maj er der åbent 10.00-16.00 for alle interesserede. Men skulle du være forhindret, eller er vejret ikke gunsigt, så kører klubbens åbent hus arrangement også de næste dage fra mandag til torsdag den 23-26. maj 2016 på den, eller de dage, der passer dig bedst. Om, og de øvrige dage fra 1700-2000. Alle dage er der erfarne instruktører til rådighed,

Klubbens adresse er Ejlstrupvej 160, 4100 Ringsted (ved dæmningen). Der er omklædningsmuligheder, så medbring træningstøj som passer til vejret.

Kvalifikationskrav
Du skal være 10 år for at kunne ro, men vi ser nu også folk på 60 år eller mere, som indleder en ro-karriere. Ligeledes er det er krav at du kan svømme. Det spiller ingen rolle, om du har prøvet at ro tidligere eller ej. Vi starter introduktionsforløb, som bliver tilpasset den enkelte.

I introduktionsugen anvendes redningsveste eller svømmeveste, som klubben stiller til rådighed.