Danmarksmesterskaberne i roning 2010

Der er lagt op til mange spændende timer ved Bagsværd Sø, når DM i roning afvikles lørdag d. 25/9.

Ringsted Roklub er med i  dobbeltsculler MM2x/2- Mix, masters, der er et forbundmesterskabsløb med start kl. 17:24. I alt 13 både er til start foruden Ringsteds Claus Solmer-Jørgensen  og Steffen Feddersen.

Det første mesterskabsløb finder dog sted allerede klokken 13.48, hvor Bagsværd Roklubs VM-roere er regerende Danmarksmestre i dobbeltsculler. Mia Espersen, nybagt EM-sølvvinder og Lisbet Jacobsen, tidl. bronzevinder, skal blandt andet ud mod Christina Pultz (EM-sølv) og Juliane Elander, Odder Roklub.

Klokken 14.00 er det tid for kvindernes letvægts singlesculler. Nok er løbet udskrevet, som Forbundsmesterskab, men alligevel skal det være interessant at følge Anne Lolk Thomsen fra DSR i denne finale. Den tidligere stjerneroer i kajak, tog springet fra forlænsroning til baglænsroning i vinter, men var for en stund ikke svær at lokke tilbage i kajakken, da der var DM i  kajak for to måneder siden. Her vandt Lolk lige to guldmedaljer, men er tilbage i sculleren, og kan blive forbundsmester i roning på lørdag.

Vinder Lolk guld her, er det en bemærkelsesværdig præstation.

De tog guld ved VM i 2006 & 2007 i letvægts dobbeltsculler, og er regerende OL-bronzevindere, men Danmarksmesterskabet sammen har de endnu til gode. DM i roning er for klubhold, og da Rasmus Quist tidligere repræsenterede Fredensborg Roklub og Mads Rasmussen, DSR, kunne de ikke vinde sammen.

Det er der nu lavet om på, for Quist er skiftet over til DSR. Lurer der mon en genoptagelse af samarbejdet med henblik på OL her?

Han blev Danmarksmester i fjor i letvægt, og i åben scullerklasse. Han er også regerende olympisk mester i letvægtsfirer, og nu går Morten Jørgensen, Næstved Roklub, efter at doble op igen, inden turen går mod VM på New Zealand.

Roskilde Roklub har fået tilgang af flere stærke yngre kaproere, der nu også er at se på det danske landshold. Det har, ikke overraskende, også præget billedet ved de senere års nationale mesterskaber. Således satser Roskilde Roklub på at vinde guld for 3. år i træk i dobbeltfirer.

Dansk ronings paradebåd, letvægtsfireren, har tidligere ikke haft den helt store interesse, når det drejede sig om det nationale islæt. Men det er der heldigvis lavet om på. Denne gang er tre mandskaber til start.

De er både regerende olympiske mestre i letvægtsfirer – men også regerende Danmarksmestre i toer uden styrmand. Danmarks mest kendte roer, Eskild Ebbesen, er atter i samme båd med sin OL-makker fra letvægtsfireren, Thomas Ebert, der startede rokarrieren i Ringsted Roklub.

Måske lurer de herrer på endnu en OL-billet, når DM-finalen er overstået på lørdag?

Herrernes finale i otter har i mange år været et opgør mellem Bagsværd Roklub og Danske Studenters Roklub. Men det lykkedes for Sorø Roklub, efter mange års tilløb, at få roet sig ind på listen i 2008. Denne gang går Roskilde Roklub også efter det – og muligheden er absolut tilstede. Tre af roerne fra Sorøs guldotter er kommet til roklubben i Domkirkebyen.

Læs mere om DM på www.regatta.dk