Fire medaljer til Ringsted Ro & Kajakklub ved årgangsmesterskaberne i roning.

Et vindblæst Holstebro ro stadion lagde i sidste weekenden vand til de årlige årgangsmesterskaber i roning. For de yngre årgange under 17 år udskrives der ikke danmarksmesterskaber, så for dem er årgangsmesterskaberne det tættest man kommer på at finde landes bedste. Og det kunne også ses på deltagerantallet til regattaen hvor især de yngre klasser var stærkt besatte.

Ringsted Ro og Kajakklub var repræsenteret at Sigurd Hutnik i U17, og som lørdag stillede op i singlesculler. Sigurd var ude i indledende løb om formiddagen, og kunne med en flot andenplads kvalificere sig til eftermiddagens finale. Vinden tiltog dog op ad dagen og gjorde forholdende svære i eftermiddagens finale. Sigurd fik en skidt start, men fik kæmpet sig frem på en fjerdeplads som blev slutresultatet.

I Master-klassen for roere over 28 år stillede Steffen Feddersen og Claus Solmer-Jørgensen op i dobbeltsculler. Den stærke vind gjorde mandskabet bekymret over at skulle møde fx Lemvig og Ålborg som har noget mere uroligt vand at træne på end hvad Ringsted ellers oplever på Haraldsted sø. Frygten var dog ubegrundet. Ringsted båden lavede en god start på trods af det svære vejr, og lagde sig straks i front af feltet. Derfra øgede Ringsted båden bare og vandt med 4-5 bådlængder ned til nr. 2.

Holstebro 2016_1

Søndagens konkurrencer bød på en smule bedre ro vejr, da vinden var aftaget lidt så bølgerne var mindre generende, men stadig med så meget modvind at løbene blev ekstra hårde.

Som om lørdagen var Sigurd ude i indledende løb om formiddagen, og med sejr i hans heat lignede det en mere oplagt Sigurd, som skulle deltage i finalen om eftermiddagen. Men inden da skulle han lige ud i endnu en hård performance. I en lokal konstellation var Sigurd i samarbejde med Sorø Roklub deltager i dobbeltfirer sammen med tre Sorø roere. Båden faldt med det samme ind i et godt holdsamarbejde, og kunne med en god start føre hele vejen ned over banen og vandt med et par bådlængder ned til nummer 2.

Holstebro 2016_2

Midt på eftermiddagen skulle Sigurd igen ud at kæmpe i singlesculler finalen. I modsætning til om lørdagen fik Sigurd en bedre start og lå nr. 3 efter de første starttag. Men Sigurd var ikke hverken tilfreds, eller udmattet af det hårde program, og kunne med flot roning bringe sig frem på 2. pladsen ned over banen. At blive nr.2 til årgangsmesterskaberne blandt de 24 deltagere var en meget flot bedrift, og som giver håb om en stor ro fremtid for Sigurd.

Blandt masters roere skulle Ringsted igen kæmpes i dobbeltsculler, og igen med Steffen og Claus bag årene. Hvis vi ser bort fra at vinden nu var lidt roligere, så udspillede der sig stort set samme løb som om lørdagen. Ringsted-båden kom godt fra start og lagde sig med det samme i front af feltet. Ned over banen øgede Ringsted båden bare afstanden, og var i mål ca. 10 sekunder før nr. 2.

Ringsted Ro og Kajakklub´s træner Gert Busk kunne med tilfredshed gøre status efter at have deltaget i 5 løb, og have høstet tre førstepladser og en andenplads. Næste gang Roklubben skal i konkurrence er ved Århus open den 27. og 28. august.