Frederik Pil vandt bronze på Gudenåen

Man skal nok være gjort af et særligt stof, når man blot er 12 år og kaster sig ud i et marathonløb i kajak over 57 km. i en aldersklasse over sin egen.

Det var ikke desto mindre, hvad Ringsteds Frederik Pil sammen med hans makker Patrick Skovlod fra Vallensbæk gjorde, da de i weekenden var til start i langdistanceløbet Tour de Gudenå i U14-klassen.  Den 57 km. lange tur på Gudenåen blev klaret i fornem stil, og det så godt, at det rakte til en bronzemedalje.

På første etape over 17 km., roede Frederik Pil og hans makker i toerkajakken sig ind på en 3. plads i feltet efter mandskaber fra Silkeborg  og Kano- og kajakklubben 361.

Patrick fra Vallensbæk og Frederik var kørt med Vallensbæks hold til starten i Ry lørdag formiddag og havde overstået den første etape på 17 km fra Ry til Silkeborg. Overnatningen foregik på en skole sammen med de over 700 deltagere og hjælpere.

Drengene var morgenfriske, da de blev hentet dem ved Silkeborghallen kl. 7. Da havde de allerede spist en solid gang morgenmad og snakken gik livligt om oplevelserne på 1. etape, de store bølger efter hjuldamperen på Julsø som fik nogle deltagere til at vælte, om massagen de havde fået af rødekors samaritterne om aftenen og om hvor iriterende de mange havkap-turister var når de lå i en klump og snakkede.

Søndagens tur startede ved Tange-værket. Der var rigtigt meget vand i Gudenåen og dermed også rigeligt med medstrøm.

Ved frokost pausen i Langå efter 24 km var det to meget trætte fyre som strøg ind i målområdet. Tørt skiftetøj, varm suppe, en energibar og en halv banan senere spurtede de afsted igen præcis 20 minutter efter de ankom til Langå.

Endeligt fremme ved målet lige ved Randers regnskov efter dagens samlede 40 km, kom det til en drabelig finale med spurt de sidste 3-400 meter mellem drengenes U14 K-2’er og et par af U16 bådene. Det var rart at se fyrene smile igen ovenpå en meget stor udfordring.

– Der var heldigvis en god medstrøm på Gudenåen idag, så de 40 kilometer føltes faktisk næsten kun som 30 km, fortalte en tilfreds Frederik Pil lige efter han var kommet i mål på en 3. plads.

Se billeder fra Gudenåen i klubbens fotoalbum.

Næste udfordring for Ringsted-roeren bliver Danske Bank Cuppen, der afvikles på hjemmebanen Haraldsted sø lørdag d. 18. september.