Gavnø rundt. Årets sidste planlagte kajaktur!!!

Lørdag d. 4 Oktober 4 mødes vi her i klubben kl 7. Vi forventer at være hjemme igen kl.18.

Turinformation: Gavnø rundt d. 4. oktober 2014. Arrangør: Klaus Bo Petersen

Turbeskrivelse: Gavnø (el. Gavnø Slot) nævnes første gang i Valdemar 2.’s privilegium for Sankt Peders Kloster i Næstved af 1205. Gården ligger i Vejlø Sogn i Næstved Kommune. Hovedbygningen er opført i 1402-1408, tilbygget i 1584-1663-1682 og ombygget til nuværende fremtræden i rokokostil i 1755-1758 og parken er på 8 hektar. Gavnø Gods er på 2.300 hektar med Vejløgård, Tinghøjgård og Sofusminde.

Vi ror ud fra Næstved Roklub og ud gennem kanalen. Derefter ror vi øst på over mod Jacobshavn og herefter under den hvide bro og syd om Gavnø Husk vi kan ikke komme i land på Gavnø Frokosten bliver indtaget ved Karrebæksminde.

Historisk hører halvøen Lungshave til Karrebæksminde, men efter at der fra 1801-7 blev gravet en kanal gennem halvøen for at forbinde Karrebæk Fjord med Karrebæksminde Bugt, er Mindegabet sandet til, så Lungshave i dag er landfast med Enø. Græshoppebroen / Karrebæksmindeb​roen går over kanalen.

Det er årets sidste planlagte kajaktur. Kom og vær med.

Arrangører er dreamteamet: Klaus og Ina. (ses herunder i fin form).

Venlig hilsen og god tur – Torben SvendsenKajak_tur_Svendborg_440DSC00346 Klaus Bo Petersen