Undervisning – kajak

For at give dig mulighed for at prøve om kajakroning skulle være noget for dig, afholder vi forskellige arrangementer for interesserede i løbet af ro-sæsonen. Der kan f.eks nævnes Åbent hus arrangement og prøvedage. Vi annoncere løbende om arrangementer og lægger dem i kalenderen her på hjemmesiden efterhånden som vi kan fastlægge dem.

For at du får en god oplevelse, når du beslutter dig for at besøge os og prøve kajak, er det vigtigt at du forbereder dig lidt. Medbring gerne skiftetøj til prøveturene. Det vil sige almindeligt sportstøj/løbetøj, løbesko/sportssko og håndklæde. Undgå bomuldstøj – det suger vand! Vi klarer resten.

På prøvedage er der ofte også mulighed for at prøve klasisk roning som du derfor også er velkommen til.

Så hold øje med hjemmesiden. Se under Stævner, Aktiviteter samt i kalenderen.

Undervisningsforløb og frigivelse

For at blive frigivet i Ringsted Ro- og Kajakklub til roning i hjemligt farvand som er Haraldsted sø og Susåen, skal du opnå mindst IPP1 niveau. Enten i hav- eller tur-kajak.

Vi sørger for, at du får mulighed for at deltage i et frigivelsesforløb. Der vil vi efter bedst evne, og med din gode indsats, hjælpe dig til at opnå frigivelse på kortest mulig tid. Klubben har rigtigt gode instruktører som med udgangspunkt i dig, kan hjælpe, støtte og undervise dig på ro-aftener.

Et frigivelsesforløb til kajakroning består af følgende:

1. Et instruktionsforløb á 2-3 aftener, startende med IPP1 øvelser, som oftest begynder umiddelbart efter et af klubbens Åbent Hus- eller prøve-arrangementer, du vil blive undervist af vores dygtige IPP1 instruktører.  IPP1 forløbet giver dig de mest basale teknikker i kajakken og en masse informationer om klubben.
  2. Svømmeprøve. Man skal kunne svømme mindst 600 meter uden hvil, flyde og træde vande. Svømmeprøven kan aflægges på søen eller i svømmehallen hvor bademesteren ofte kan hjælpe med en underskrift på blanket efter endt svømning (24 baner i Ringsted Svømmehal) Det er en fordel at have taget svømmeprøven inden kursus start.
  3. Lige efter IPP1 forløbet, starter IPP2 forløb op som varer 3 uger sluttende med en dejlig tur på havet i weekenden den 3 uge, for at prøve teknikkerne du har lært.
  4. Efter IPP2 forløbet skal du indenfor indeværende sæson opnå at have roet 100 km. for at blive fuldt frigivet, de fleste km optjænder du under IPP1 og IPP2 forløbene, som regel mangler de fleste max 12-25km derefter = 3 ture.

Hvis du vil vide mere, kontakter du instruktørerne som vil hjælpe dig.

Er du allerede frigivet fra en anden klub, får du en tur med en IPP2 instruktør som vuderer dine evner i en kajak og aftaler evt. efteruddannelse hvis dette skulle vise sig nødvendigt.

Du kan læse mere om IPP-systemet på Dansk Kano- og Kajakforbunds hjemmeside:

Skulle du have lyst til at udfordre dig selv, kan vi også hjælpe med det. Vi har en stor vifte af kajakker spændende fra det stabile til det udfordrene. Instruktørerne samt klubkammeraterne kan også hjælpe med videregående teknikker.

Kajakture.

Hvis du vil med på eventyr på en af vores mange ture ud i fremmed farvand, skal du have IPP2 niveau. Dette for din og vores sikkerhed.

Stævner og arrangementer.

Ringsted Ro- og Kajakklub er medlem af Dansk Kano og Kajakforbund samt DGI. Begge forbund tilbyder kurser og arrangementer som du kan melde dig til. Hvis du vil deltage i stævner og arrangementer, skal du typisk have IPP2 niveau.

Træningstider

Vi træner og ror i sommersæsonen tirsdage og torsdage kl. 18-20. Se nærmere i kalenderen som bliver holdt opdateret med tidspunkter.

Følgende betingelser er nødvendige for at blive frigivet som kajakroer på IPP2 niveau i Ringsted Roklub:
  1. Man skal følge et instruktionsforløb, som oftest begynder umiddelbart efter et af klubbens Åbent Hus arrangementer.
  2. Man skal have roet 100 km inden standerstrygning for at blive frigivet. Ikke-frigivne roere må kun ro i følgeskab med andre frigivne roere og altid efter rovagtens anvisninger.
  3. Man skal have aflagt svømmeprøve, dvs. dokumentation for at man kan svømme mindst 600 meter uden hvil, flyde og træde vande. Hvis man er 10-12 år skal man kunne svømme 350 meter.
Læs mere om detaljerne i instruktionsforløbet her:

Træningstider

• Voksne: tirsdage og torsdage
  • Børn og unge: mandage og onsdage
  • Mødetider: Se kalender på hjemmesiden