Undervisning – Robåd

Vi afholder i Ringsted Ro- og Kajakklub flere forskellige arrangementer for nye interesserede medlemmer i roning. Samtidig har vi særlige aktiviteter for børn og unge. Hold øje med kalenderen her på hjemmesiden.

Træningstider

• Voksne: tirsdage og torsdage kl. 18:00 – 20:30
  • Kaproere: mandag, tirsdag, onsdag og torsdag kl. 17:30 – 20:30 samt lørdag & søndag kl. 9:00 – 11:00
  • Ungdoms: mandag, tirsdag, onsdag og torsdag kl. 17:30 – 19:30

Instruktion
Et instruktionsforløb vil omtrentligt forløbe således:

1. Efter en kort velkomst, går vi en tur rundt i klubbens lokaler, hvor historie, lokaler og bådtyper præsenteres.
  2. Den første egentlige roinstruktion foretages i vores motionsrum, hvor den grundlæggende roteknik præsenteres og prøves i romaskinerne.
  3. Inden vi går på vandet, gennemgås roningens sikkerhedsbestemmelser.
  4. Robådens indretning vises og de første kommandoer læres, samtidig med at der instrueres i lidt løfte-/bæreteknik.
  5. De første instruktioner foretages i en meget stabil og sødygtig inrigger, som af roere først og fremmest anvendes til langture. De ros med en åre pr. roer. Her indøves den grundlæggende teknik, kommandoer, etc.
  6. Da vores sø i høj grad egner sig til lidt hurtigere og smallere både, går vi efter nogle ture på vandet, over til ”gig”-både. Disse både ros med to årer pr. roer og er meget populære i klubben til vores aftenture på søen. Disse både er også meget stabile og sødygtige.
  7. Et instruktionsforløb strækker sig over 4 aftener + en weekend. Det er derfor en stor fordel, at nye roere møder op så mange aftener som muligt lige efter ”Åbent Hus” dagen, så man hurtigt kan blive ”frigivet”.
  8. Der er som regel altid instruktører til stede de efterfølgende 2 tirsdage, 2 torsdage og en weekend.
  9. At være frigivet vil først og fremmest sige, at man må tage ud at ro, når der er en uddannet styrmand til stede i båden. Altså uden instruktør! Andre rettigheder følger også med.
  10. Det er suverænt instruktørerne, der afgør, hvornår en ny roer kan frigives. Det tilstræbes, at nye roere bliver undervist af flere forskellige instruktører.
  11. For at kunne deltage i roning kræves det, at man kan svømme mindst 300 meter uden hvil, flyde og træde vande.