Ringsted Roklub sætter roning og kajak på skoleskemaet

Et nyt samarbejde mellem Ringsted Roklub og Ringsteds skoler og SFO´er giver nu de 9 – 14 årige mulighed for at få roning og kajak på skoleskemaet.

Med støtte fra Kultur- og Trivselsudvalget har Ringsted Roklub i samarbejde med kommunens idrætskonsulent netop søsat en ro- og kajakkaravane, hvor roklubben kommer ud til  Ringsteds skoler med aktiviteter. Til sommer skal eleverne så på besøg i Ringsted Roklub, hvor de får lejlighed til at prøve kræfter med robåde og kajakker på Haraldsted sø.

Dagmarskolens Skolesport, Vigersted skoles Skolesport og Vetterslev-Høm skole bliver de første, der får besøg af ro- og kajakkaravanen. Og mandag d. 1/3 gik det for første gang løs med karavanens aktiviteter i Dagmarskolens gymnastiksal.

– Der tales meget om vigtigheden af gode idrætsvaner og om sundhed, og når vi samarbejder skole og idrætsforening,  som i dette projekt, så sætter vi  jo helt konkret handling bag, siger Jan Christensen og Christian Amdisen, der er ungdomsinstruktører i Ringsted Roklub.

Klubben har fået  40.000 kr. i tilskud fra Kultur- og Trivselsudvalget til indkøb af materiel til projektet, og klubbens instruktører stiller sig gratis til rådighed.

Vi har i nogle år haft en mindre ungdomsafdeling i roklubben, men nu vil vi gerne gå nye veje i rekrutteringen.  Samtidig får skoler og SFO´er mulighed for at få nye aktiviteter på programmet, fortæller Jan Christensen fra roklubben.

Ved ro- og kajakkaravanens første besøg på Dagmarskolen gav de fire instruktører Christian Amdisen, Jan Christensen, Anne Birthe Hansen og Kurt Frederiksen omkring 30 børn nye udfordringer og sved på panden med sjov træning i klubbens romaskiner.

– Ro- og kajakkaravanens besøg med instruktører og romaskiner er en god appetitvækker til mere idræt, og karavanen kan i denne sæson godt nå at besøge endnu et par interesserede skoler eller SFO´er i Ringsted, lyder meldingen fra idrætskonsulent Torben Krogh Johansen.

Se billeder fra arrangementet d. 1/3 i klubbens fotogalleri

Næste arrangement foregår d. 17/3 på Vigersted Skole, hvor alle klubbens romaskiner er udlånt mellem kl. 12 og 17.