I turkajak til Bjørnø

Bjørnø med udsigt mod Faaborg

Torsdag og fredag i Kristi Himmelfartsferien lånte vi (Anne-Birte & Gert) coastrunneren og coastliner 2 med til Faaborg fjord. Anledningen var et familiearrangement på den lille Bjørnø, som ligger 3 kilometer ude i fjorden, og vi satsede på, at vejret ville være med os. Plan A var at gå direkte mod Bjørnø, og Plan B, i tilfælde af for meget vind, var at følge kysten mod Dyreborg, hvor der kun er 700 meter til nordspidsen af Bjørnø. Vi lagde ud fra Faaborg Kajakklub, som har en flydebro liggende. Vinden var cirka 5 sekundmeter fra nordvest og gav os stort set rygvind hele vejen. Jeg må indrømme, at jeg (Gert) var lidt nervøs, da det rent faktisk var min saltvandsdåb, men selvom vandet var lidt mere levende end på Langesø, gik turen til Bjørnø rigtig fint. Næste dag roede vi de 9 kilometer rundt om øen og prøvede at få vind og bølger ind fra alle sider. Det var en god oplevelse, for jeg følte hvordan jeg blev mere og mere fortrolig med elementet. På turen tilbage til Faaborg fulgtes vi med 3 havkajakker. Vinden var taget lidt til men stadig fra samme retning, så vi besluttede ro op mod vinden til Faaborg. Der var enkelte hvide toppe, men det var kun sjovt at båden fik lidt luft under sig af og til, for nervøsiteten fra dagen før var væk. Lige før vi nåede ind til Faaborg, blev vi indhentet af en serie solide hækbølger fra et fartøj ude på fjorden. De ramte os skråt bagfra og gav os en ordentlig tur i elevatoren, men heldigvis holdt vi bunden nedad. Vi havde et par dejlige dage, og kan varmt anbefale området, som med sine mange øer giver gode oplevelser til både nye og gamle roere.

Se et par billeder i klubbens fotoalbum her.