Nordic Master Rowing regatta.

I weekenden blev nyskabelsen ”Nordic Master Rowing Regatta” for først gang afholdt på Bagsværd sø. Med de nordiske ro-forbund som medstiftere var der på forhånd lagt et godt grundlag for at roere fra Norge, Sverige og Finland også ville komme på besøg.

Fordelen ved at afvikle en ren veteranregatta er at man kan udskrive mange flere løb, således at man slipper for at skulle lave tidshandicap som man gør ved normale regattaer, og alle roere starter derfor samtidig, da der udskrives løb i alle aldersklasser.

For Steffen og Solmer som, tro det eller ej, faktisk hører til i den yngre ende af feltet drejer de fleste regattaer sig om at jagte de både som er blevet sendt afsted før dem, og det betyder ofte at de yngste sidder isoleret bagerst i feltet det mest af vejen ned over banen og først mod opløbet når så langt frem at man kan se hvor man ligger placeret. Samtidig oplever man dønninger fra af de andre både som kan være ødelæggende for rytmen. Så begejstringen over at der blev lavet et løb kun for dobbeltscullere i klasse C var stor i Ringstedbåden.

Vores Ringstedbåd stillede op lørdag i Herre Dobbeltsculler klasse C (alder 43-48 år). Lige nøjagtig denne klasse var den suverænt mest populære klasse til regattaen med 17 både tilmeldt og deltagere fra alle 4 nationer.

Det første man gør som roer når man ser startlisten er altid lige at tjekke hvem man er oppe imod. Og i dette tilfælde var modstanderne de evige rivaler fra Sorø, en Furesø både, en kombination fra Nyborg/Middelfart samt en Finsk båd fra ” Takon Soutajat ry”. – hvilket jo for ikke-finsk kyndelige lige så godt kan være en spegepølse som en roklub. De danske både var der rimeligt styr på, men den finske båds mandskab fortjente lige en tur gennem google – og det var ikke sjov læsning. Klaus Geiger, som en af roeren hed, havde i sin senior tid været finsk mester i roergometer og kørt 2:44 på 1000 meter. Prøve at sætte dig i en af klubbens ergometre og se hvor længe du kan holde den på 1:22 pr. 500 meter. De fleste vil ikke engang kunne nå derned i en spurt. Lars Bo Andersen fra Sorø som har vundet DM flere gange i veteran singlesculler kunne berette hvordan han havde mødt Klaus Geiger til flere internationale regattaer og ikke havde haft en chance for at følge ham …. Men frygten for at møde den finske kraftkarl forsvandt som dug for solen da båden meldte fra et par dage før kampstart. De havde nok også google Ringsted Roklub og var blevet bange….

Lørdagen oprandt og løbet skulle startes kl 11:55. Vejret var overskyet med et par små regnbyger ind imellem, og en let/jævn skrå med sø som nok skulle danne grundlag for at der kunne roes nogle hurtige tider.

Vores drenge havde trænet meget intensivt på starter inden løbet og lavet nogle rigtige gode hjemme på søen, så strategien var egentlig meget simpel – kværn de andre fra start med 7 starttag, læg 20-25 sindssyge tag i tempo 40-42 oveni, og så skulle der gerne være et forspring så vi kunne sidde og holde øje med hvad de andre foretog sig. Det var så strategien – virkeligheden blev lidt anderledes.

Da starten skulle til at afgå skubbede den skrå vind konstant bådene ud af kurs, og da starteren var langt tid om at sende bådene afsted kom vores båd lidt ud af kurs og Solmer måtte små-korrigere idet starten blev givet fri. Resultatet var at de første starttag ikke blev særligt fokuseret eller gode, og bådfarten kom ikke så hurtigt op som ønsket. Efter starten og de efterfølgende 25 stærke tag lå Ringsted og Sorø præcis side om side. Til Sorø regattaen i juli havde Ringsted taget næsten 1 ½ bådlængde på Sorø i starten, og det havde så foranlediget at Sorø siden da havde trænet starter intensivt – og det kunne vi nu se resultatet af i kombination med en halvsløj Ringsted start.

Efter starten som foregik i rasende tempo 40-42 de første par hundrede meter, gik banetempoet ned omkring 37 tag pr min. Normalt plejer Steffen & Solmer at ligge lidt lavere i kadence, men med en fin med sø og i særdeleshed et insisterende Sorø-hold som lå præcis side om side blev der lagt lidt ekstra brænde i kakkelovnen. Men på trods af denne ekstra investering – som kan blive dyr længere nede af banen – skete der intet i den samlede stilling. De to hold gå gik præcis lige stærkt, og en udmattelseskrig udspillede sig ned over banen – ville et af holdene løbe tør for kræfter?

Det ville de ikke – ned over hele banen ændrede positionerne sig ikke knap nok – de to både rykkede sig ikke fra hinanden og lå og varierede indenfor måske kun en meter alt efter hvem der lige momentant gik hurtigst, eller fik sat årerne i vandet først.

Slutspurten nærmede sig, og med ca. 15 tag igen gav Solmer signal til at spurten skulle sættes ind –på det tidspunkt havde lårmusklerne allerede været fyldt med mælkesyre de sidste par hundrede meter meter, så det er ikke videre let lige at stige i tempo… men ringsteddrenge var besluttede på at denne her sejr skulle de have, og da de åbnede spurten ca. 5 tag før Sorø nåede de at få opbygget lidt mere fart i båden inden mållinjen end Sorø og passerede linjen 0,36 sek. før i tiden 3:23,9. Det er den hurtigste tid Ringsted har roet i, og var 6,1 sekund hurtigere end ”idealtiden”.

Se Steffen Feddersen & Claus Solmer-Jørgensen ro-løb fra Bagsværk her

Et par tilfredse Ringsted-roere kunne tilfreds ro in til præmiebroen og modtage deres medalje. Glæden blev ekstra stor da de så medaljen – regattaarrangørerne havde valgt at investerer i nogle store flotte medaljer som pynter ekstra på hylden   🙂