Grøde i Ringsted Roklub – Tekst og foto af Mette Bacher

Grøde i Ringsted Roklub
Da en af Danmarks dygtigste rotrænere, Gert Busk, pludselig måtte lægge Sorø Roklub bag sig for et år siden, den klub, der har været hele hans liv i en menneskealder, var der nogen, der foreslog, at han burde ”lægge vejen forbi” nabobyen Ringsted, der har en fin roklub ved en stor sø, helt derude mellem markerne, hvor kragerne nærmest vender, og der er ro og fred. Der er blot 10 kilometer mellem de to sjællandske byer, og efter noget tid tog Gert skridtet og begav sig mod Ringsted. Her, godt et år senere, er det tydeligt at se, at det har givet noget.
Således er der nu grøde i Ringsted Roklub. Gert indledte med at træne et par mastersroere, som var med ved flere danske regattaer i 2015. Men hen på efteråret valgte et par unge roere fra hans tidligere klub at fortsætte træningen, men i Ringsted Roklub, under Gerts stærke vinger. Og ved Euro Slide lørdag, bemærkede alle, at Ringsted Roklub for alvor har fået skrevet sig ind på regattalisterne.
Således er det mange år siden, at fire roere fra denne klub har haft mulighed for at kunne entre præmiepodiet for at modtage velfortjente bronzemedaljer efter en flot finale i mændenes mastersklasse.
Der er sket noget i Ringsted med Gert Busks indtræden, som træner her. Det hersker der slet ikke tvivl om.
I samme klasse viste Middelfart Roklub med sine garvede langdistance/masters/exlandsholdsroere særklasse og steg til tops på podiet. I samme finale blev Sorø Roklub nummer 2, og her bemærkedes det, at klubben har fået tilgang af en tidligere DSR-roer, idet Henrik Brems Dynesen, var med på præmiepodiet. Brems Dynesen har tidligere huseret på langdistancebanerne, mens han også i en kort periode var kaproningschef for storklubben.

Herligt at se Ringsted-roere på præmiepodiet: Steffen Feddersen, Anders Englund, Per Bigum og Claus Solmer-Jørgensen. Drengene i midten, der forsøger at tage fokus på billedet er en del af en baggrundsposter…

Tekst og foto: Mette Bacher

Se filmen på Youtube https://www.youtube.com/watch?v=aEI-oAkikQo&list=PLIkZYbOG614hkRZPahxBCKoq_tVKt8NDS&index=21