Nivå maratonroning

Tekst og foto Leif Thygesen.

I gamle dage hed det Karlebo Marathon, fra 2014 til 2017 hed det Øresund Maraton og blev arrangeret af Amager Ro- og Kajakklub (ARK), i 2018 og 2019 var der ingen maratonroning, men i år, i 2020, kom maratonroningen så at sige hjem, da Nivå Roklub sørgede for, at der igen blev mulighed for at ro maraton-roning i Danmark under navnet Nivå Maraton.
Distancen på 42,195 måles dog nu i kilometer, hvor man tidligere brugte sømil, og så er der åbnet for deltagelse af toercoastalbåde. Mindre tekniske ændringer er der også med hensyn til start og mål, nu bruges havneindløbet i Nivå som start- og mållinje i forhold til tidligere, hvor deltagerne skulle slå en hånd i broen ved Nivås klubhus, og endelig holdes pausen i Skovshoved Roklub.
Regattaen blev planlagt i samarbejde mellem Kurt Blasen og Anders Kabel, Nivå, Susanne Bærentsen, Skovshoved, og Christian Probst, Humlebæk/DFfRs Langdistancekaproningsudvalg.
Konceptet med at ro et kortere løb i løbet af en dag i de lyse timer blev godt modtaget. Vejrmæssigt fik deltagerne modvinden på vej til Skovshoved, så da vinden tiltog efter middag, blev der ”skubbet” godt bag på bådene på vej hjem, samtidigt kom vinden lidt fra landsiden, og dermed undgik man de største bølger. Men der var udfordringer nok alligevel – udfordringer der dog blev taget med godt humør af alle. Fornyelsen med at have coastalbåde med må siges at være en succes, det bevirkede blandt andet, at der var deltagelse af to svenske hold, så mon ikke, der bliver åbnet for coastalfirere i 2021?
Roinfo var med, da Maraton-roningen genopstod.

Picture

Et Humlebækhold og et kombineret hold fra Ringsted og Humlebæk havde delt turen, således at Pia og Stig Rasmussen (på ovenstående foto) tog første tur fra Nivå til Skovshoved…

Picture

… mens Anne Mette Christiansen (Ringsted) og Torben Møller Klausen roede båden hjem