Olympisk guldvinder Thomas Ebert og borgmester Henrik Hvidesten på besøg i Ringsted Ro- og Kajakklub

Med Arbejdsdag, Standerstrygning og Åbent hus blev det ”En rigtig klubdag” søndag den 31. oktober 2021 i Ringsted Ro- og Kajakklub.
Mange medlemmer var mødt op til arbejdsdagen med arbejdshandsker, haveredskaber, trailere m.v.
Udendørsarbejder blev igangsat, hække klippet, træer fældet, bådhallen tømt og rengjort, kondirum, baderum, køkkenskabe rengjort, loftslamper i opholdsstue afvasket og meget andet.
To af klubbens medlemmer sørgede for en dejlig frokost til arbejdsholdet. Der manglede hverken Højt Humør eller Drikkevarer, idet et par medlemmer havde sponseret Dagmar øl, og klubben gav fri adgang til diverse sodavand.

Det blev tid til standerstrygning
Formanden Jeppe Brandt Jepsen takkede for den store arbejdsindsats, vi alle kunne se, var udført i dag. Men huskede os på, at der i det daglige blev udført opgaver, ingen lagde mærke til, men hvis de ikke blev gjort, ville klubben ikke kunne fungere.
Formanden nævnte også, at noget af det helt specielle ved foreningslivet er, at vi arbejder frivilligt uden løn, men betaler for at deltage.
Jákup Johansen, der i år, blev danmarksmester i Master singlesculler blev hyldet og fik æren af at tage standervimplen ned.
Thomas Ebert – OL guldvinder – der bor i den modsatte ende af søen, var kommet roende hjemmefra til broen i coastalbåd. Thomas blev budt velkommen af formanden.
Der blev udbragt et leve for Ringsted Ro- og Kajakklub.

Reception og Åbent hus
Ringsteds borgmester Henrik Hvidesten var inviteret for at se på klubbens aktiviteter og være med til at fejre Thomas Ebert.
Thomas var medlem af ”Guldfireren” og i forbindelse med Danmarks Idrætsforbunds 125 års jubilæum sat på Top 125 listen over alle tiders største danske sportsnavne. Thomas startede i Ringsted Roklub.
Bestyrelsesmedlem Claus Solmer-Jørgensen, der har kendt Thomas, fra de som ungdomsroere startede i Ringsted Roklub, holdt en flot hyldesttale for Thomas med sjove minder og anekdoter fra den tid. I talen blev også nævnt mange af de romesterskabsresultater, Thomas har opnået gennem tiden.
Thomas takkede for talen og sagde, at en del af æren for, de resultater han havde opnået i sin karriere blandt andet var på grund af de frivillige i foreningslivet, hvis betydning formanden også havde nævnt i sin tale.
Thomas tilbød, at man kunne prøve hans båd og gav gode råd. Ringsteds borgmester Henrik Hvidesten, der var inviteret til reception og åbent hus tog imod tilbuddet. Roklubbens redningsmandskab var på plads, men alt forløb vel. Henrik Hvidesten og andre gæster kom senere ud at ro på søen i inrigger med klubbens roformand som styrmand.
Der blev også tilbudt de fremmødte tur i kajakker, og vinterbaderne tilbød et koldt dyp i søen efterfulgt af en tur i saunaen.
Klubben viste sit nye eRonings-setup frem. Man kan følge træningsprogrammer efter forskellig sværhedsgrad på skærmen. Man kan også ro mod eller sammen med andre klubber.
Borgmesteren og de øvrige gæster fik et indblik i Ringsted Ro- og Kajakklubs aktiviteter.
Tak for en god dag.
Marianne Nyled Jepsen