Sølv ved DM i roning til RKK

I lørdags var den danske ro-elite samlet til Danmarksmesterskaberne på Bagsværd Sø på Danmarks nationale ro stadion.

Ringsted ro og kajakklub var repræsenteret med to mandskaber i veteran/master klassen hvor Tommy Silvestre og Kim Andersen stillede op i dobbeltsculler, og ligeledes Steffen Feddersen og Claus Solmer i dobbeltsculler, og de to Ringsted både var dermed konkurrenter.

Der var i alt tilmeldt 17 både i klassen hvilket betød at der skulle roes tre indledende heat hvor kun de to første både ville gå i finalen.

Steffen Feddersen og Claus Solmer var første båd i aktion i andet heat, og gik med en fokuseret indsats ud og vandt dette heat meget knebent foran en lokal båd fra Bagsværd med kun 0,3 sek. Så var der ligesom lagt op til et tæt løb mellem disse både igen i finalen senere på dagen!

Den anden Ringsted båd med Tommy og Kim var med i tredje heat. DM regattaen var blot Kim og Tommys anden konkurrence, så det var med nogen spænding de to ”nye” ville klare sig i den stærke konkurrence til DM. Tommy og Kim kom lidt langsomt fra start, men fik god fart i båden ned over banen. Desværre kunne de ikke indhente det tabte fra starten, og måtte se sig henvist til den kedelige tredjeplads ca. tre sekunder fra andenpladsen, som betød at de netop ikke kvalificerede sig til eftermiddagens finale.

Danmarksmesterskabet skulle i finalen afgøres mellem seks mandskaber fra Sorø, Furesøen roklub, Danske Students roklub samt to Bagsværdhold, samt ikke mindst Ringsted.

Løbene afvikles efter handicap metode hvor man efter alder tildeles et tidshandicap med forskudt start, således at når man kommer frem til mållinjen så er alle lige. Da Ringstedbåden, på trods af en gennemsnitslader på 46 år, var blandt de yngste, skulle Ringsted starte 16 sekunder efter den første båd fra Sorø, og starte som næstsidste båd. Det betød med andre ord at de fire både foran skulle indhentes, men Bagsværdbåden fra indledende som blev besejret med kun 0,3 sek., skulle holdes bagved da de skulle starte yderligere 4 sekunder senere.

Ringstedbåden plejer at være god i starten, og DM finalen var heldigvis ikke nogen undtagelse, for efter ca. 250 meter roet ud af de 1000 meter, var den første bås fra furesøen indhentet, mens de yngre Bagsværd roere ikke var kommet tættere. Efter yderligere 250 meter var også båden fra Danske studenter indhentet, men nu begynde den bagfra kommende Bagsværd båd at røre på sig og have hentet et sekund eller to. Så halvvejs lå Ringsted båden på tredjepladsen.

Da 750 meter af løbet var roet havde Ringsted også indhentet Bagsværdbåden som var startet inden, og lå nu på andenpladsen. Men det yngre Bagsværd mandskab have ikke givet op og lå nu kun ca. 2 sekunder efter Ringsted – med en stærk slutspurt kunne de potentielt stadig overhale Ringsted. Men Steffen og Claus have ikke tænkt si at lade Bagsværd kommer op på siden, så med en insisterende slutsurt de sidste 250 meter lykkedes det at holde bagsværdbåden ca. 2 sekunder bagefter, og Ringstedbåden gled over målstregen på andenpladsen. Sorøbåden var dog ikke til at indhente indenfor de 1000 meter og løb med DM guldet.

Steffen og Claus har roet DM de sidste 6 år i træk, og andenpladsen er deres hidtil bedste resultat.