Stjernevrimmel i Ringsted Roklub i weekenden

Foto: Peter Svendsen

Det var et stort opbud af OL-medaljevindere, verdensmestre og mere almindelige landsholdsroere, der i weekenden var på besøg i Ringsted Roklub for at træne. Landsholdstræningen var nemlig for en weekend flyttet fra Bagsværd sø til Ringsted, da et stort skandinavisk kajakstævne lagde beslag på roernes normale træningsvand i København.

Træningen i Ringsted var samtidig en vigtig brik for landsholdet, hvor kommende World Cup stævner snart venter og med et OL, der starter i London om 95 dage.

Og landsholdsroerne blev heller ikke skuffet, da en næsten spejlblank Haraldsted sø viste sig fra sin allerbedste side stort set hele weekenden.

– Haraldsted sø er en langstrakt sø, der faktisk er helt perfekt til kaproningstræning. Alligevel var der ikke mange af roerne fra landsholdet, der før havde været i Ringsted.

Det var landstræner Bent Fransson selv, der havde valgt Ringsted som udgangspunkt for landsholdstræningen i weekenden.

– Jeg har været på Haraldsted sø før i 80´erne og 90´erne, men jeg kender søen som et virkelig godt træningssted, fortalte landstræner Bent Fransson i en pause under søndagens træning.

Guldfireren med bl.a. Næstveds Morten Jørgensen og firerens ”grand old” man Eskild Ebbesen, der har været med til at vinde tre OL-guld-medaljer siden 1996, fik da også masser af træningspas i Ringsted i weekenden. Foruden Morten Jørgensen og Eskild Ebbesen sidder også Jacob Barsøe og Kasper Jørgensen fra Roskilde i guldfireren, og mandskabet er nu på jagt efter endnu en olympisk medalje.

Med til træningen i Ringsted var også de forsvarende OL-bronzevindere i letvægtsdobbeltsculler, Mads Rasmussen og Rasmus Quist. Mandskabet var suveræne i 2006 og 2007, og blev verdensmestre og satte samtidig verdensrekord. Efter et par år væk fra letvægtsdobbeltsculleren blev Mads og Rasmus samlet igen sidste år, og de to har nu sikret sig kvalifikation til OL i London.

Stor-talentet Henrik Stephansen som ved sidste VM i overlegen stil vandt letvægtssinglesculler, og nu forsøger at kvalificere sig til OL i den åbne klasse, var også godt tilfreds med træningen i Ringsted.

Søndag mødte foredragsholder og skribent Chris MacDonald også op til landsholdstræningen i Ringsted, da han netop er gået i gang med optagelserne til en ny livsstils serie, U-turn, der skal sendes på DR til næste år. Eskild Ebbesen fra guldfireren er med som mentor i programmet, så der blev filmet løs af TV-holdet under landsholdstræningen i Ringsted.

– Vi gik i gang med optagelserne til den nye serie her for en uge siden, kunne Chris MacDonald afsløre ved landsholdstræningen i Ringsted.

Sammen med Eskild Ebbesen skulle han søndag eftermiddag udfordre de 8 deltagere i den nye livsstilsserie ved Gyldenløvs Høj lidt uden for Ringsted, hvor fysiske udfordringer ved sjællands højeste punkt ventede.

Weekendens landsholdstræning faldt derudover sammen med Ringsted Roklubs eget åbent-hus arrangement i weekenden, så de omkring 25 nye interesserede i kajak og robåd fik sig en ekstra oplevelse med de mange kendte gæster på søen.

Se Peter Svendsens mange flotte fotos i fotoalbummet her.