Stor Danmarksmester titel til Ringsted Ro & Kajakklub

Efter et coronaramt Danmarksmesterskab i roning sidste år, kunne det samlede Ro-Danmark i weekenden samles til den årlige kamp om DM-medaljerne på Sorø Sø. Og vanen tro blev der kæmpet mellem de helt unge talenter fra 10 år og helt op til de ældre masters roere over 70 år, og med en del tidligere VM, EM og OL vindere på deltagerlisten.

Ringsted Roklub var i år kun repræsenteret ved Jakup Johansen i Master singlesculler. Jakup havde inden weekenden stillet op i et par singlesculler løb tidligere på sæsonen, men havde ikke helt fået tingene til at fungere så godt i kamp som hjemme til træningen på Haraldsted Sø, og hvor det var blevet til placeringer udenfor medaljeskamlen. Men Jakup har vist stor fremgang i træningen det seneste år, så skulle det blive til danmarksmesterskabet at han ville få den velkendte fart i båden? Hvis han kunne ramme niveauet fra træningen, var en podieplacering absolut indenfor rækkevidde.

Jakup stillede lørdag formiddag op i indledende løb, og kunne med en kontrolleret indsats i løbet indløse han billet til eftermiddagens finale efter at være blevet nummer to i sit indledende løb, kun ca et sekund efter en erfarne roer fra KVIK roklub på Østerbro. Den lille tidsforskel varslede et tæt løb i finalen mellem de to.

I finalen prøvede en nervøs Jakup, klog af skade fra tidligere, at lægge mere roligt ud efter starten for at forsøge at finde ind i en god rytme og få bygget fart i båden, og ville forsøge ikke at lade sig presse af andre deltageres måske hurtigere udlæg fra start. Og Jakup fik lavet en god start og fandt ind i en god rytme. Men det rolige udlæg betød også at to andre både hurtigt havde bragt sig foran, og de havde taget lidt over en bådlængdes forspring på Jakup da de var nået halvvejs på den 1000 meter lange distance. En bådlængde svarer til ca. 4 sekunder, og med 500 meter tilbage begyndte det at blive ret meget tid at skulle hente på de erfarne rotter oppe foran i feltet.

Efter at have roet 600-700 meter begynder det typisk at være rigtig hårdt for deltagerne, og syren i musklerne, især i en DM-finalen, begynder at gøre ondt. Men for de førende både var det ikke kun mælkesyren som gjorde ondt i musklerne de skulle bekymre sig om. For bagfra kom Jakup buldrende frem i feltet og tog tag for tag en lille bid af de førende bådes forspring.  Roeren fra KVIK som slog Jakup i det indledende løb var stadig foran da der manglende ganske få meter af løbet, men Jakup fremvist super effektiv roning og kunne netop glide forbi den sidste konkurrent lige inden målstregen og vinde med marginale 0,4 sekund, og kunne dermed hjembringe et lidt overraskende Danmarksmesterskab til Ringsted Ro- & Kajakklub.

Det var Jakups første Danmarksmesterskab i roning, men med den udvikling Jakup har vist de seneste år, bliver forhåbentlig ikke den sidste.