Mike Halvor danmarksmester i ergometer.

I weekenden blev der afholdt Danmarksmesterskaber i roning i en propfyldt Gladsaxe sportshal. Og hvordan det hænger sammen med at man normalt skal bruge vand til roning, hvilket der ikke er så meget af i en sportshal, forklares ved at der var tale om DM i romaskine.

Romaskinen som der konkurreres på, står efterhånden i rigtig mange motionscentre, og da der er åbent for alle at deltage, ligegyldigt om man er medlem i en roklub eller ej, var der hele 620 startende roere med til dette års DM i roergometer, hvoraf flere kom fra andre sportsgren som triatlon, kajak eller fitnesscenter samt nogle fra firmahold. Med sin 620 deltagere blev arrangementer større end flere af de regattaer som afvikles på vandet i sommerperioden.

Ringsted Ro og Kajakklub var repræsenteret ved juniorerne Mike Halvor og Sigurd Hutnik som stillede op i 2000 meter og sprintdistancen 200 meter i klassen 14-16 år (junior B).

Første løb var på 2000 meter distancen, hvor 24 deltagere sad klar til start. Mike, som har været ramt af sygdom de seneste måneder og derfor har haft problemer med vejrtrækningen, vidste på forhånd at denne distance ville blive svær, da den kræver meget vejrtrækning. Men både Mike og Sigurd fik lagt pænt ud og lå omkring nr. 7-8 efter de første 500 meter. Men langsomt begyndte dem som havde disponeret deres kræfter forkert at blive straffet for et for hårdt udlæg ned over banen. Mens Mike sloges stædigt med at holde sin placering og få vejrtrækningen til at fungere, havde Sigurd sneget sig frem på 5 pladsen i feltet da der manglede 500 meter. Og med en godt slutspurt lykkedes det Sigurd at erobre den flotte, men ærgelige 4. plads, lige udenfor medaljerækkerne i tiden 6:46. Mike kæmpede sig ind på en flot 8. plads i 6:54. Begge drenge forbedrede deres personlige rekord i dette løb

Efter et par timers hvile var det så tid til sprintdistancen på 200 meter, som på en god dag kun tager lidt over 30 sekunder for en junior roer. Her gælder det mere om at have styrke end iltoptagelse på denne korte distance. 29 håbefulde knægte sad klar til start i maskinerne, heriblandt Ringsted drengene Mike og Sigurd. På så kort en distance gælder det om at være 100 % klar ved starten, og det var Mike! Efter de første 50 meter var Mike på en delt førsteplads, mens Sigurd lå på en 10. plads. Roeren fra Holstebro som Mike delte førstepladsen med efter 50 meter tabte dog lidt terræn de næste 50 meter, og var efter 100 meter 0,2 sekund efter Mike som nu var alene i front. Mike fortsatte i rasende tempo og passerede 150 Meter i tiden 24,0 sekunder, mens forspringet var vokset til 0,4 ned til Holstebro-roeren. Mike nåede i mål på en klar førsteplads på 32,0 sek og med holstebromanden 0,6 sekund efter og yderligere 1,2 sekund ned til trediepladsen. Sigurd kom ind på 11. pladsen.

Det var en meget stolt Mike Halvor som modtog sin guldmedalje, og som set i skyggen af hans sygdom de seneste måneder, var ekstra flot.

Og hvis man som læser godt kunne tænke sig at vide hvordan man bliver lige så god som Mike og Sigurd, så er hemmeligheden ikke så hemmelig endda. Når der kan roes på vandet i sommerhalvåret, så træner de 6 dage om ugen, og her om vinteren træner de såmænd også 5-6 gang om ugen på romaskine, styrketræning, gymnastik og spinning på cykel. Så træning, træning, træning!
I kombination med at Ringsted Ro og Kajak klub også i den kommende sæson har den tidligere succesfulde sorøtræner Gert Busk til at træne klubbens kaproere, er det nok ikke det sidste vi kommer til at se af gode resultater fra Mike & Sigurd i 2016.