Sejr til Ringsted Ro- & kajakklub ved Sorøregattaen.

I weekenden den 5. & 6 juli blev nordens største ro-regatta på Sorø Sø afholdt for 87. gang. Vanen tror var der tilmeldinger fra en række andre lande og da der i år samtidig blev afviklet Nordiske mesterskaber i forbindelse med regattaen var der endnu flere nordiske deltagere end normalt.

Vejret viste sig fra sin absolut bedste side både lørdag og søndag med temperaturer på 25-27 grader, og med en vekslende vind som ikke var for kraftig, var der gode forudsætninger for en god regatta.

Ringsted Ro-&Kajakklub var igen i år repræsenteret i veteran-klassen med Steffen Feddersen og Claus Solmer-Jørgensen i dobbeltsculler. Der var i år ”kun” 16 tilmeldte veterandobbeltscullere hvor der de seneste år har været over 20 tilmeldte.

Ringsted drenge skulle dyst i tredje afdeling og skulle blandt andet op imod de lokale favoritter fra Sorø, to både fra Furesø roklub samt et hold fra Fredensborg. Sorø holdet har roet i mange år og er altid god for en topplacering til både DM og i internationale regattaer, så inden løbet lå favoritværdigen klart på Sorø. Ringsted båden har mødt Sorø mere end en håndfuld gange gennem årene, men har aldrig været tæt på at slå dem.

Veteranløb bliver afviklet med tidshandicap efter hvilken alder/køn mandskabet har, og i det heat hvor Ringsted roede skulle én båd starte først, herefter en båd 5 sekunder senere, og sidst men ikke mindst skulle de tre sidste både start 10 sekunder efter den første på den 1000 meter lange distance. Blandt de tre sidste både var Ringsted, Sorø samt et hold fra Furesøen.

Da løbet skulle sættes i gang blæse en jævn vind skråt på langs af banen som gav lidt uroligt vand i startområdet, men som på den sidste del af banen bliv til ren medsø – så der var gode forudsætninger for at der blev roet stærkt.

Ringstedbåden har altid været relativt hurtig fra start ved andre regattaer, men med det urolige vand ved starten var der alligevel lidt usikkerhed at spore på egne evner, da det er meget let at komme til at fejle nogle tag. Det skulle vise sig at der ikke var nogen grund til at være usikker.

Da starten gik for Ringsted båden var de to første både allerede sendt afsted, og Furesøen og Sorø startede samtidig med Ringsted. Ringsted båden fik nærmeste en perfekt start i det svære vand og kunne til stor overraskelse konstatere at man havde distanceret Sorø med næste 1,5 bådlængde allerede efter 250 meter af de 1000 meter. 1 ½ bådlængde svarer til 4-5 sekunder, hvilket i roning er relativt langt tid. Den tredje båden fra Furesø var allerede her ud af kampen om førstepladsen.

Men en ting er at få en god start, en anden er at holde båden oppe i fart over hele banen. Og her plejer Sorø at have lidt mere speed end Ringsted, så ud over glæden ved at være kommet rigtig godt fra start var ringsteddrengene nu ikke helt sikker på at Sorø-båden efter en sløj start ikke ville komme buldrende bagfra og æde forspringet, tag for tag….

Svaret kom de næste 250 meter. Med udsigten til duften af medaljer holdt Ringsted drengene tempoet højt – og passerede allerede inden 500 meter mærket de to både som var startet 5 og 10 sekunder tidligere, men stadig med Sorø lige i hælene. Efter 500 meter var der reelt kun Sorø eller Ringsted som kunne vinde løbet. Ved 500 meter mærket passerede man forbi Sorø Roklub og her plejer hjemmebanefordelen at give de lokale roere fra Sorø et skub da der altid bliver heppet massiv inde fra klubben ved søbredden – og det have Sorø også brug for på dette tidspunkt, for den 1 ½ bådlængde de havde tabt i starten var ikke blevet reduceret – eller forøget for den sags skyld.

Ringsted og Sorø fortsatte deres parløb ned over de sidste 500 meter, og på trods af det virkedes som om Sorø prøvede at sætte en slutspurt ind med et par hundrede meter igen, var det ikke noget som gav et synligt resultat da Ringsted samtidig også satte slutspurten ind og kom i mål lidt over 4 sekunder foran Sorø.

Ud over at det var Ringsted bådens første sejr, blev det også til personlig rekord til en regatta med den hurtigste tid holdet har roet hidtil med tiden 3:27.

Et par slidte Ringsted drenge kunne dog sagtens se bort fra mælkesyren i ben og arme de gik på præmiebroen for at modtage deres fortjente medalje.

Sejr til Steffen Feddersen & Claus Solmer-Jørgensen