Flot 2. plads til veteranroerne ved Sorø Regattaen

I weekenden blev Danmarks største ro regatta afholdt på Sorø sø for 85. gang. Ringsted Roklub var repræsenteret med veteranroerne Steffen Feddersen & Claus Solmer-Jørgensen i dobbeltsculler om søndagen. Der var så mange tilmeldte hold i år at der ikke var plads til veteran dobbeltsculler i lørdagens løbsplan!
Veteranroning er lavet på sådan en måde at man ud fra en stor database af internationale resultater beregner handicap for hvert deltagende båd, og dermed kan alle over 28 år konkurrerer med og mod hinanden på tværs af køn, alder og bådtyper.

I år var der i toer/dobbeltsculler klassen tilmeldt 23 herrebåde og 8 kvindebåde, så alene i denne bådklasse stod 62 ”voksne” roere klar til at kæmpe mod hinanden.
Søndagen bød på en hård vind fra sydvest, og det betød at der var store bølger midt på søen, hvor starten til de 1000 meter veteranløb skulle afgå fra. Vores dobbeltsculler Ejlstrup har desværre et meget lavt skvatbord, og det betyder at den ikke er så søstærk. Hård vind plejer ikke at være noget vores veteraner begiver sig ud i.

En rulle medbragt tape blev brugt til at forhøje skvatbordet, og det viste sig at være en rigtig god ide da større bølger af flere omgange forsøgte at gøre entringsforsøg, men det lykkedes kun for noget der ligner ½ spand vand at komme indenbords inden starten gik. En del af dette blev øset ud igen med medbragte bægre.

Ejlstrup er en gammel tøs, og lidt støtte-tape skader ikke i den alder.

Det heat Ringsted deltog I bestod af i alt 6 både, heraf 3 danske, 2 svenske og en norsk båd.

Når starten går, bliver bådene sendt af sted med det tidshandicap de er berettiget til, således at alle både i teorien skal komme samtidig i mål og give tilskuerne et spændende opløb. Men grundet det hårde vejr var det ikke muligt at blive liggende stille på startlinjen, så alle både blev sendt af sted samtidig, og så tildelt handicaptiden efterfølgende. En lidt uvant situation for Ringsted drengene, da de er blandt de yngre af veteranerne og oftest er dem som starter sidst og derfor skal ”jagte” de øvrige både.

Starten blev afgivet som en quick-start, og på trods af den hårde skrå-/med sø, kom alle 6 både godt ud af starthullerne. Det viste sig dog hurtigt at båden fra Stockholms

Roddförening på bane 4 havde godt med krudt i benene, og de tog hurtigt ca. en bådslængdes forspring indenfor de første 200 meter. Lige bag dem lå Ringsted, Fredensborg og Moss på de efterfølgende pladser. Efterhånden som bådene gik ned over banen drejede vinden til at blive mere direkte medsø, og det virkede som om at det passede Ringsted bedst. Efter ca. 400 meters roning begyndte Ringsted lige så langsom at trække fra Fredensborg og Moss. På de sidste 500 meter øgede Ringsted konstant afstanden ned til de efterfølgende både og det virkede samtidig som om afstand op til de førende svenskere blev reduceret en smule. Da der manglede 250 meter var det dog tydeligt at der var for langt op til svenskerne til at de kunne hentes på 1. pladsen og de efterfølgende både var 2-3 bådlængder efter hvilket var rigeligt til at Ringsted ikke kunne hentes på 2. pladsen. Og sådan blev det.

Ringsted kommer i mål ca. en bådlængde efter svenskerne fra Stockholm

På grund af det hårde vejr blev der ikke taget tider, men Ringsted kom i mål ca. 4-5 sek. efter de sejrende svenskere, og med en solid margen på 7-8 sekunder ned til nr. 3.

Et tilfreds Ringsted-mandskab kunne rigge Ejlstrup af og drage hjem til sommerferie (som naturligvis ikke er lig træning fri!), med optanket selvtillid til næste regatta som bliver DM på Bagsværd til september.

Slut fra søen.